КСР №2

Змістовий модуль 1. Теоретичні основи методики навчання іноземної мови. Навчання мовного матеріалу.

КАРТКА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ № 2 


Тема. Система вправ у викладанні іноземної мови. Мовні та рольові ігри на уроці англійської мови.

Мета. Узагальнити та систематизувати знання студентів з теми «Система вправ у викладанні іноземної мови. Мовні та рольові ігри на уроці англійської мови», навчити студентів добирати ігрові моменти та застосовувати їх у навчальних ситуаціях, вчити студентів методично правильному використанню рольової гри на уроці англійської мови, розвивати навички самостійної роботи, формувати вміння самостійно розробляти фрагмент уроку з організації та проведення дидактичних ігор на уроці англійської мови в початкових класах; розвивати критичне та творче мислення студентів, увагу, пам’ять.

Література:
  1. Роман С.В. Методика навчання англійської мови у початковій школі. – К.: Ленвіт, 2009.
  2. Ігри в початковій школі на уроках англійської. / упоряд. Л. Мудрак. – К.: Шк.світ, 2010. – с.7-15, 107-126.
  3. Коменчук Л. Ігри для підвищення ефективності навчання.// English. - 2009. - №38. - с.5-7.
  4. Мосійчук І. Ігрові технології для навчання наймолодших. //English. -2010. - №5. - с.11-12.
  5. Роман С.В. Навчально-методичний комплекс “Wonderland”: Книжка для вчителя. – К.: Ленвіт, 2000. – с.33, 60
  6. Шкваріна Т. Англійська для дошкільнят. – К., Шкільний світ, 2007.
  7. Самсон К. 333 совета по обучению английскому языку в школе. – М.: Астрель: АСТ, 2007.
Завдання до самостійної роботи № 2
1. Ознайомитися з планом семінару 3-4.
План семінару
1. Вправа як основний метод навчання на уроці англійської мови.
2. Класифікація вправ для навчання іноземної мови:
а) за основними критеріями;
б) за допоміжними критеріями.
3. Мовні ігри на уроці англійської мови. Класифікація мовних ігор. Приклади мовних ігор.
4. Рольові ігри на уроці англійської мови.

2. Уважно прочитати матеріал на с.105-108 (Роман С.В. Методика навчання англійської мови у початковій школі. – К.: Ленвіт, 2009.). Розкрити поняття вправа, зміст вправи, структура вправи. Розкрити сутність наступних типів вправ:
- рецептивні вправи;
- репродуктивні вправи;
- продуктивні вправи;
- комунікативні вправи;
- умовно-комунікативні вправи;
- некомунікативні вправи.

3. Ознайомитися з існуючими класифікаціями дидактичних ігор. Узагальнити їх у таблицю.
Класифікації дидактичних ігор
Критерії, автор
Види ігор



Класифікація ігрових вправ.
Стронін М.Ф. пропонує класифікацію ігор у відповідності до мовних навичок, формуванню яких вони сприяють:
  1. граматичні;
  2. лексичні;
  3. фонетичні;
  4. орфографічні;
  5. аудитивні;
  6. мовленнєві.
Згідно шкільної системи навчання іноземної мови ігри можна поділити на:
    • підготовчі (сприяють формуванню мовленнєвих навичок); в свою чергу, поділяються на лексичні, граматичні, фонетичні та орфографічні;
    • творчі (сприяють подальшому розвитку навичок та вмінь); поділяються на аудитивні та мовленнєві.
Граматичні ігри мають на меті:
    • навчити учнів вживанню мовленнєвих зразків, що містять певні граматичні труднощі;
    • створити природну ситуацію для вживання даного мовленнєвого зразка;
    • розвивати мовленнєву активність та самостійність учня.
Ці ігри включають найважливіший граматичний матеріал:
    • дієслова to be, to have, can, must;
    • конструкцію there is /there are;
    • часові дієслівні форми групи Indefinite;
    • непряму мову.
Більшість ігор базується на змаганні з обов’язковим підрахунком балів. Ігри можуть проводитися між учнями за принципом індивідуальної першості або по командам.
Лексичні ігри мають на меті:
    • тренувати учнів у вживанні лексики в ситуаціях, наближених до природних обставин;
    • активізувати мовленнєву діяльність учнів;
    • розвивати мовленнєву реакцію учнів;
    • ознайомити учнів з поєднанням слів.
Фонетичні ігри мають на меті:
    • тренувати учнів у вимові англійських звуків;
    • навчити учнів голосно та розбірливо читати вірші;
    • розучувати вірші з метою їх відтворення за ролями (This is the way we wash our hands…).
Аудитивні ігри можуть допомогти досягненню наступних цілей аудіювання:
    • навчити учнів розуміти смисл одноразового висловлювання;
    • навчити виділяти головне в інформації;
    • навчити учнів розпізнавати окремі мовленнєві зразки і поєднання слів у мовленні;
    • розвивати слухову память учнів;
    • розвивати слухову реакцію.
Мовленнєві ігри:
    • розвивають вміння виражати думки в їх логічній послідовності;
    • вчать практично та творчо застосовувати отримані мовленнєві навички;
    • розвивати мовленнєву реакцію в процесі комунікації.
Рольові ігри можуть бути лише лексичними, аудитивними та мовленнєвими, тому що саме вони мають можливості для тренування учнів у вживанні лексики в ситуаціях, близьких до реального життя, навчання розуміння учнями зміст висловлювань, розвитку слухової та мовленнєвої реакції, навчання учнів послідовно, логічно і творчо використовувати отримані мовленнєві навички, виражати свої думки. Вони в свою чергу поділяються на певні групи за змістом. Мільруд Р.П. пропонує таку класифікацію рольових ігор:
- ігри побутового змісту;
- ігри казкового змісту;
- імітаційні рольові ігри;
- пізнавальні рольові ігри;
- рольові ігри ділового змісту;
- рольові ігри світоглядного змісту.
4. Прочитати наступний теоретичний матеріал про рольові ігри на уроках англійської мови. Коротко Законспектувати відповіді на наступні запитання:
1. Яке значення має рольова гра при навчанні іншомовному спілкуванню?
2. Що таке рольова гра?
3. В чому полягає багатофункціональність рольової гри?
4. Яку структуру має рольова гра?
5. Які існують критерії відбору ролей у рольовій грі?
6. В чому полягають особливості методики проведення рольових ігор в початковій школі?


Значення рольової гри
Застосування рольової гри в навчанні діалогічного мовлення сприяє створенню позитивного психологічного клімату на уроці, реалізації міжособистісного спілкування, забезпеченню інтересу. Рольові ігри мають практичну спрямованість на виконання виховних, освітніх, розвиваючих задач, на використання мови як засобу спілкування на уроці шляхом втягування до активної навчальної діяльності всіх учнів.
Використання рольової гри дозволяє підсилити комунікативну спрямованість процесу навчання усного іншомовного мовлення.
Рольова гра – це ефективний засіб створення мотиву до іншомовного спілкування. Будь-яка гра, в тому числі і рольова, - це особливий тип діяльності, в якому мотив лежить в самому процесі, в змісті самої дії.
Рольова гра сприяє розширенню предметного змісту спілкування, надаючи школярам можливості виходити за межі свого контексту діяльності за рахунок виконання різних соціальних та міжособистісних ролей дорослих; дозволяє передчувати свій майбутній особистий досвід шляхом виконування ролей людей різних професій, інтересів, нахилів.
Поняття рольової гри
В умовах навчання усного іншомовного мовлення рольова гра виступає як мовленнєва діяльність. При цьому вона поєднує в собі риси ігрової та навчальної діяльності.
Для учнів мовна рольова гра - ігрова діяльність, в якій вони беруть на себе певні ролі і виконують їх. Метою рольової гри є та діяльність, яка здійснюється – тобто гра; мотив її – в самому змісті діяльності, а не поза нею; навчальний характер діяльності учнями не усвідомлюється.
З позиції вчителя рольову гру можна розглядати як форму організації навчального процесу, а саме процесу навчання діалогічного мовлення. Мета її – формувати і розвивати навички та вміння іншомовного спілкування учнів. Рольовою грою можна керувати, її навчальний характер усвідомлюється вчителем.
Функції рольової гри
Рольова гра багатофункціональна. Пропонуючи навчальну роль, ми тим самим пропонуємо і певну програму мовленнєвих дій: предметно-змістовну, граматичну, лексичну. Так, наприклад, у мовленні кореспондента, типовими є питальні речення; у мовленні міліціонера, батьків, командира – наказові; роль продавця кличе за собою вживання назв продуктів харчування, одягу тощо. Роль визначає і модальну програму висловлювання.
Таким чином, роль виступає одним з найекономніших способів накладання обмежень на зміст та форму висловлювання, що дозволяє нам говорити про її програмуючу функцію.
Рольова гра будується на міжособистісних відносинах, які реалізуються в процесі спілкування. Вона викликає потребу в спілкуванні, забезпечуючи інтерес до участі в спілкуванні іноземною мовою. У цьому смислі рольова гра виконує мотиваційно-спонукальну функцію.
Рольову гру також можна віднести до засобів навчання, бо вона в значній мірі визначає вибір мовних засобів, сприяє розвитку мовленнєвих навичок та вмінь, дозволяє моделювати спілкування учнів в різних мовних ситуаціях. Вона виступає як особлива вправа для оволодіння навичками та вміннями ДМ в умовах міжособистісного спілкування. В цьому плані рольова гра забезпечує навчальну функцію.
Рольова гра допомагає обєднати дитячий колектив, сприяє самоствердженню кожного учня в колективі. В рольових іграх виховується свідома дисципліна, працьовитість, взаємодопомога, самостійність, вміння відстояти свою точку зору, проявити ініціативу. У цьому аспекті ми говоримо про виховну функцію рольової гри.
Рольова гра формує у учнів здатність слухати та розуміти співбесідника, бачити себе з позиції партнера по спілкуванню. Вона орієнтує школярів на планування власної мовленнєвої поведінки і прогнозування поведінки співбесідника, розвиває вміння контролювати свої вчинки, давати об’єктивну оцінку вчинкам інших. Отже, рольова гра виконує в процесі ДМ орієнтуючу функцію.
Характеризуючи дитячу рольову гру, відомий психолог А.Леонтьєв підкреслює, що «противоречие,… несоответствие между потребностью действия ребенка и невозможностью осуществить требуемые действием операции … можно разрешить …только в одном единственном типе деятельности, а именно в игровой деятельности, в игре».
Такого роду протиріччя характеризує і дітей молодшого шкільного віку в умовах навчання іноземної мови. Рольова гра надає їм можливості вийти за межі свого контексту діяльності і розширити його. Забезпечуючи задоволення незадоволених бажань дітей, рольова гра тим самим реалізує компенсаторну функцію.

Структура рольової гри
  1. Ролі.
Аріян М.А. пропонує враховувати такі групи ролей, як:
- соціальні (лікар, робітник), які мають виховуючий вплив;
- міжособистісні (друзі, однокласники, супротивники), які сприяють особистісній орієнтації спілкування;
- психологічні (позитивна особистість, нейтральна або негативна особистість).
  1. Навчально-мовленнєва ситуація, яка містить 4 компоненти:
субєкт, обєкт (предмет розмови), ставлення субєкта до предмету розмови, умови мовленнєвого акту.
  1. Рольові дії – вербальні та невербальні.
Для того щоб роль могла стати засобом навчання, вона повинна відповідати цілому ряду вимог, що враховують як навчальні задачі, так і особливості потреб тих, кого навчають.
М.Л.Вайсбурд і М.А. Аріян розробили наступні критерії відбору ролей:
1. Відповідність рольових текстів навчальним задачам, шкільному мовному мінімуму.
2. Відповідність ролі досвіду учнів. Наприклад, ролі повсякденного спілкування (учень, покупець, пішохід).
3. Закріпленість за роллю певних текстових характеристик. Наприклад, ролі продавець-покупець, лікар-пацієнт.
4. Наявність у ролі комунікативного потенціалу, джерелом якого може виступати певна різниця між учасниками спілкування (наприклад, спортивний коментатор-слухач, хлопчик-дідусь).
5. Наявність у ролі морального потенціалу (ролі захисників Вітчизни, героїв-рятівників).
6. Наявність лігво-краєзнавчих особливостей у рольових текстів (ролі з художніх текстів або сценаріїв іноземною мовою).
7. Привабливість ролі для учня (цікаві ролі, що характеризують особистість позитивно).
При розподіленні ролей важливо враховувати не тільки інтереси учня, але й психофізіологічні характеристики, тип емоційності, особливості темпераменту.
Велике значення має і таке явище, як екстраверсія / інтроверсія.
Екстраверти досить комунікабельні та експансивні, швидко реагують на зміни в навколишніх обставинах; інтроверти некомунікабельні, для них характерна внутрішня зосередженість.
При розподіленні ролей необхідно враховувати також індивідуальний досвід кожного учня, його підготовленість з іноземної мови, начитаність, особливості родини.
Важливе значення при розподіленні ролей відіграє врахування соціально-психологічних характеристик учнів, під якими розуміють статус учня в групі, прагнення до лідерства, рівень вподобань.
З метою розвитку навичок іншомовного спілкування, а також вдосконалення системи особистісних відносин між учнями в групі необхідно особливо уважно відбирати ролі для учнів, що займають несприятливе положення в колективі.
Методика проведення ігор в початковій школі
Будь-яка навчальна гра має включати три основні етапи:
- підготовчий етап, під час якого формулюється мета гри, обирається навчальний зміст гри, розробляється її план та сценарій, готується обладнання проводиться розподіл ролей;
- етап проведення гри;
- етап узагальнення та аналізу результатів.
На думку К.Лівінгстоуна, перед проведенням рольової гри вчитель повинен враховувати:
- мовленнєву підготовку учнів - крім формальної мовленнєвої практики робота вчителя повинна бути спрямована на використання учнями мовленнєвих засобів у різних типах мовленнєвої діяльності, у різних ситуаціях та умовах;
- культурний та ситуаційний фактори - англійський спосіб дій слід практикувати у ситуаціях, поки він не перетвориться на автоматичну поведінку учня;
- фактичну підготовку - учні повинні знати конкретні умови , перш ніж впевнено зіграти роль;
- потреби, інтереси та досвід учнів.
Вчитель повинен переконатися, що учні можуть вільно оперувати необхідними для ситуації вербальними та невербальними мовними засобами і це оперування не викликає у них суттєвих труднощів. Рольова гра - це діяльність, яка надає учневі можливість практичного застосування мовних засобів, аспектів рольової поведінки. Отже знання мовних засобів та уміння і навички оперування ними мають бути вже засвоєні до моменту проведення рольової гри. Іншими словами, рольова гра буде неефективною, якщо учні не будуть попередньо підготовлені.
Рекомендації до проведення ігор даються зазвичай до кожної конкретної гри. Пропонуємо майбутньому вчителеві список найбільш вживаних виразів для організації та проведення ігор:
дитяча гра – children’s game
правила гри – rules of the game
результати гри – results of the game
вступити до гри – to join the game
вийти з гри – to leave the game
прийняти когось до гри – to let somebody join the game
відгадувати – to guess
ведучий – a leader
обирати ведучого – to choose a leader
стати один навпроти іншого – to face each other
перемогти – to win
програти – to loose
доганяти – to chase
спіймати – to catch
Обираючи ту чи іншу гру для уроку англійської мови в початкових класах, вчитель повинен чітко уявляти, чого він хоче добитися цією грою; як розподілити ролі з урахуванням психологічної характеристики класу та активності дітей; необхідно самому добре розбиратися в тих діях, які будуть виконувати молодші школярі за командою вчителя і, відповідно підібрати мовні команди, з якими треба ознайомити дітей, відпрацювати їх, щоб не було незрозумілостей.
Отже, перед проведенням гри вчителеві необхідно продумати серію підготовчих вправ для виконання тих чи інших мовних дій молодшими школярами. Звичайно ж, в початкових класах краще всього проводити підготовчі (граматичні, лексичні, фонетичні, орфографічні) ігри, так як творчі ігри потребують фундаментальної підготовки учнів і (у випадку сильної підготовки більшості дітей в класі) можуть використовуватися у позакласній роботі у 3-4 класах.
Підготовка учнів, яку заздалегідь повинен провести вчитель, має декілька етапів:
I етап - традиційна мовна практика - вправи, направлені на засвоєння граматичних структур та лексики. На цьому етапі доцільно використовувати такі види вправ, як:
1) виправлення граматично та лексично неправильних речень;
2) заповнення пропусків;
3) вибір правильних відповідей.
II етап - складання діалогів із застосуванням таких види вправ як:
1) побудова діалогів, заповнюючи пропуски, коли ситуація чітко окреслена;
2) складання діалогу усім класом - за зразком.
III етап - робота з діалогами, які складають у парах або у групах на основі засвоєного мовного матеріалу.
IV етап - вправляння у техніці мовлення, зокрема, використання службових фраз, таких як: "I see..."," You know...", впізнавання та практикування діалогів від носіїв мови.
V етап - використовується техніка заміни невідомих слів синонімами, для чого доцільно застосовувати вправи на пояснення слів іноземною мовою, наприклад: "few"- 'not many', "cause" - 'reason'.
VI етап підготовки до проведення рольової гри - робота в групах, типи якої потрібно варіювати, а завдання доцільніше пояснювати на початку, щоб подальша робота проходила з мінімальним втручанням вчителя.
Групи учнів, а точніше пари, підбираємо, враховуючи рівень учнів. У кожній парі повинен бути один слабший учень і один сильніший, таким чином буде здійснюватись взаємодопомога учнів один одному і вони не відчуватимуть незручностей, так як їхній рівень не називається всьому класові і учні працюють на рівних серед однокласників.

5. Скласти добірку дидактичних ігор (лексичні, граматичні, фонетичні ігри; ігри на розвиток навичок аудіювання, діалогічного та монологічного мовлення, читання або письма). Одну з ігор записати у вигляді фрагменту уроку.










No comments:

Post a Comment

My Favourite Toy - Students' Stories

  Dmytro Kutniy When I was little, my favorite toy was a small yellow car. I got it for my fifth birthday from my parents. The car was small...