КСР №1



Змістовий модуль 1. Теоретичні основи методики навчання іноземної мови. Навчання мовного матеріалу.


КАРТКА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ № 1


Тема: Зміст, цілі, завдання, методи та засоби навчання іноземної мови.

Мета: ознайомити студентів з цілями, завданнями, змістом та засобами навчання англійської мови в початковій школі, розкрити поняття «комунікативна компетенція» та ознайомити з основними її складовими; ознайомити з існуючими класифікаціями засобів навчання іноземної мови; формувати навички самостійної роботи, розвивати критичне та логічне мислення студентів, увагу, пам’ять, виховувати культуру інтелектуальної праці.

Література.


1. Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах. С. Ю. Ніколаєва. – К. : Ленвіт, 2002. – с. 40-47.

2. Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов. 1-4 класи. – К., 2012.

3. Роман С.В. Методика навчання англійської мови у початковій школі. – К.: Ленвіт, 2009. - с.47-66.

4. Соловова Е.Н. Методика обучения иностранным языкам. Базовый курс лекций. – М., 2005.- с.16-22; 34-35.

5. Самсон К. 333 совета по обучению английскому языку в школе. – М.: Астрель: АСТ, 2007. – с. 11-12.

Завдання до самостійної роботи № 1.

1. Ознайомитися з планом семінару 1-2.


План семінару


1. Поняття „цілі”. Практичні, освітні, виховні та розвиваючі цілі навчання іноземної мови в початковій школі.

2. Зміст навчання англійської мови у початковій школі:

- зміст мовної компетенції;

- зміст соціокультурної компетенції (фонові краєзнавчі знання, національні реалії, мовленнєвий етикет, елементи англійського дитячого фольклору).

3. Засоби навчання. Їх класифікація.


2. Законспектувати, що є практичною метою навчання англійської мови в початковій школі, приклади освітніх, розвивальних та виховних завдань уроку англійської мови (Роман С.В. Методика навчання англійської мови у початковій школі. – К.: Ленвіт, 2009. - С.49-54).

3. Ознайомитися з розділом «Зміст навчання англійської мови в початковій школі» (Роман С.В. Методика навчання англійської мови у початковій школі. – К.: Ленвіт, 2009. - С.55-57). Скласти схему «Комунікативна компетенція з англійської мови».

4. Законспектувати зміст понять «фонові краєзнавчі знання», «фонова лексика», «національні реалії», «мовленнєвий етикет». Навести приклади для початкової школи (Роман С.В. Методика навчання англійської мови у початковій школі. – К.: Ленвіт, 2009. - С.58-62).

5. Ознайомитися з наступним матеріалом та дати письмові відповіді на запитання:

1. Що таке засоби навчання?

2. За якими критеріями їх класифікують?

3. Які засоби навчання належать до основних, які – до допоміжних?

Засоби навчання. Їх класифікація.

Під засобами розуміють все те матеріальне (технічне та нетехнічне), що допомагає в організації та проведенні навчально-виховного процесу.

Для досягнення поставлених цілей навчання англійській мові в середній школі передбачено використання різноманітних засобів навчання, які в методичній літературі класифікуються наступним чином:

за тією роллю, яка їм відводиться в навчально-виховному процесі : основні та допоміжні;

за адресатом: для учителя і для учнів;

за каналом надходження інформації: на слухові, зорові, зорово-слухові;

за використанням техніки: технічні та нетехнічні (традиційні).

Спробуємо використовувати ці підходи при розгляданні засобів навчання англійської мови на початковому етапі.

При існуванні навчально-методичного комплексу (НМК) до основних засобів відносяться всі засоби, що входять до НМК (підручник, книга для вчителя, звукові посібники, дидактичний роздатковий матеріал, набори таблиць); а до допоміжних – транспаранти, кодоматеріали і всі ті засоби, які виготовляє або підбирає сам вчитель або актив учнів при кабінеті англійської мови.

Поділ засобів за адресатом не завжди можна провести достатньо чітко. Тут необхідно брати до уваги те, у чиєму розпорядженні знаходиться засіб. Тільки вчителеві належать програма та книга для вчителя, а також методична література теоретичного та практичного плану, що дозволяє йому обновити свої знання з методики викладання англійської мови та ознайомитися з передовим досвідом. Це можуть бути посібники з методики в цілому і з її окремих розділів, статті з журналів „Іноземні мови в школі”, „Англійська мова та література в школі” тощо.

Тільки для учня: підручник, книжки для читання, шкільний англо-російський словник. Останні засоби знаходяться в розпорядженні вчителя, але ними користуються учні на уроці і в позаурочний час в кабінеті англійської мови: звукозаписи, картинки, аплікації, діафільми, кінофрагменти, відеозаписи тощо.

Для початкового етапу досить вагомим є узгоджений раціональний вплив на різні аналізатори (слуховий, зоровий) окремо та в комплексі. Дітям необхідно якомога більше чути та слухати іншомовне мовлення не тільки з вуст вчителя, але й у звукозаписі. Саме так і формується фонематичний слух, розвиваються вміння розуміти мовлення на слух і правильно його відтворювати.

За каналом надходження інформації розрізняють слухові, зорові та зорово-слухові засоби навчання. До перших відноситься звукозапис; до других – картинки, аплікації, різного роду ілюстрації, німі діафільми; до третіх – звукові діафільми, кіно фрагменти, відеофільми.

Слід відмітити, що на початковому етапі, через вікові психологічні особливості учнів та рівень володіння ними навчальним матеріалом, переваження надають статичній зоровій наочності. Дуже важливо „задіяти” зоровий канал. Пропонуючи учням предмети, картинки (предметні, ситуативні, тематичні), аплікації, ми завантажуємо цей канал.

Засоби навчання, що входять до складу навчально-методичного комплексу, складають той мінімум засобів, який необхідний для здійснення навчально-виховного процесу на сучасному рівні і для досягнення цілей, що стоять перед навчальним предметом „Іноземна мова”. Розглянемо докладніше кожен з основних засобів навчання, що входять до НМК для початкового етапу навчання англійській мові.

Програма – державний документ, яким повинен керуватися вчитель в роботі в конкретному класі. На сьогоднішній день на території України діють „Програми для середніх загальноосвітніх шкіл. Іноземні мови 1-11 класу” – київ, „Перун”, 1996.

Книга для вчителя – другий важливий засіб навчання. Вона розкриває зміст роботи вчителя в цілому: де, коли, який з компонентів, для рішення якої конкретної задачі підключається до навчально-виховного процесу. Вчителеві слід продивитися всю книгу, ознайомитися з усіма розділами і творчо використовувати рекомендації книги для вчителя у своїй роботі.

Підручник – основний засіб для навчання учнів англійської мови. На сьогодні в Україні вже є ряд підручників з англійської мови для початкової школи: В.М. Плахотник, Т.П. Полонська – English: Пробн. Підручник для 1-го кл. загальноосвітн. шк., ліцеїв та гімназій. К., 1997; В.М. Плахотник, Т.П. Полонська – English: Навч. Посібник для 2-го класу. – К., 1995; Бондарева Г.М., Маркелова Л.Е., Мошков В.В. Английский язик для інтенсивного обучения учащихся 1-2 классов школ с углубленным изучением английского язика. – Львов, 1997 тощо.

Книга для читання - важливий засіб з розвитку навичок читання, який підключається на 2-3 роках навчання. Тут можна використовувати невеликі адаптовані казки та розповіді англійською мовою для дошкільників та молодших школярів, що вийшли в українських та російських видавництвах. Досить важливими є регулярність читання – з боку учнів і контроль за читанням – з боку вчителя.

Звукозапис відіграє на початковому етапі досить вагому роль. Можна порекомендувати звуковий додаток до двохтомника Р. Роуз „Английский язык для малышей и родителей” – Харьков „Прапор”, 1993. прекрасно оформлений в музичному відношенні і якісно виконаний в мовному плані цей звукозапис стане суттєвою допомогою вчителю англійської мови в початкових класах. Так як у дітей молодшого шкільного віку добре розвинена здібність до імітації, звукозапис пропонує їм вдалий зразок для наслідування. Це благо приємно впливає на якість вимови, на формування вмінь розуміти мовлення на слух.

Набір навчально-наочних посібників, що включає предметні, тематичні та сюжетні картинки, також належить до основних засобів навчання. Це зоровий образотворчий засіб наочності. Основна мета використання зорово-образотворчої наочності – розвивати мислення учнів на почуттєво-наочних сприйманнях, зв’язувати слова, що означають відомі їм предмети, з назвами цих предметів англійською мовою. Саме це і становить один з проявів новизни у вивченні англійської мови на початковому етапі. Діти з величезною цікавістю взнають, засвоюють нові особливості будови мови, пов’язані з передачею думок, необхідних для елементарного спілкування.

Роздатковий матеріал – представляє собою набір предметних, сюжетних та тематичних картинок, необхідних як для роботи в класі, так і вдома, оскільки цим набором повинен володіти кожен учень.

Діафільми та слайди належать до улюблених і знайомих з дитинства засобів наочності. Цей засіб несе в собі величезні дидактичні можливості і може застосовуватися для вирішення різних методичних задач.

Відеофрагмент використовується в ІІІ-ІV класах. З його допомогою можна вирішувати різні задачі, головною з яких слід вважати формування навичок та вмінь ситуативно спрямованого аудіювання. Відео фрагмент поєднує в собі динамічне зображення життєвих ситуацій та мовлення, що лунає. І якщо учня підготувати до синхронного сприйняття звукового та зорового рядів з розумінням фрагменту, то це буде кращим підкріпленням позитивної мотивації навчання англійської мови.

Як вже зазначалось, допоміжні засоби навчання можна поділити на три групи: тільки для вчителя, тільки для учнів, для вчителя і для учнів.

Тільки для вчителя: методичні посібники „Библиотека учителя иностранного языка”, журнал „Іноземні мови в школі”, журнал „Англійська мова та література в школі” тощо. Регулярне читання такої літератури підвищує кваліфікацію вчителя іноземної мови, вдосконалює його майстерність. Широкий методичний світогляд дає вчителеві можливість краще забезпечити роботу учнів по володінню мовою.

Вчителеві англійської мови, як спеціалісту, необхідно мати різноманітні словники, в тому числі і тлумачні. Це допоможе у підготовці вправ та матеріалів, у проведенні позакласної роботи з англійської мови. Це також задовольнить цікавість окремих учнів, що проявляють підвищений інтерес до мови. При навчанні англійської мови, особливо на початковому етапі, вчителю необхідно мати досить багато допоміжних матеріалів для організації навчально-виховного процесу як на уроці, так і в позаурочний час. Ці матеріали можуть бути пов’язані з використанням ТЗН , а можуть і не потребувати їх. До допоміжних засобів навчання з використанням ТЗН відносяться магнітофонні записи з добіркою віршів, пісеньок, кумедних історій; слайди за тематикою початкової школи. Слід підкреслити важливість використання ТЗН в навчально-виховному при навчанні англійській мові, тому що, по-перше, для сучасних дітей вони є улюбленими, зустріч з ними на уроці англійської мови викликає радість у дітей і формує позитивне ставлення до предмета; по-друге, саме використання ТЗН допомагає вчителеві розкрити свої творчі можливості і проявити свої особистісні характеристики та якості. Іншими словами, кожен вчитель підбирає допоміжний матеріал згідно своїх смаків та інтересів і тим самим має виховний вплив на дітей.

Розглянемо допоміжні засоби, що не потребують спеціальної апаратури для свого використання. Перш за все в розпорядженні вчителя знаходяться предмети, що оточують дітей. В класній кімнаті це шкільні приналежності. Пропонуючи назви предметів англійською мовою, в першу чергу слід використовувати саме їх. Після цього вчителеві потрібні картинки: предметні, ситуативні, тематичні; серії картинок, поєднаних однією темою, сюжетом тощо. В процесі навчання на початковому етапі, особливо в ІІ-ІІІ класах, широке застосування повинні знайти іграшки як предметне втілення реального світу. Наприклад, з теми „Тварини” краще використовувати іграшки, з теми „Квартира” можна використовувати іграшкові меблі, з теми „Одяг” можна використовувати ляльок та їх гардероб.

Великі можливості пропонує роздатковий дидактичний матеріал, який створюється самим вчителем з урахуванням умов навчання та можливостей учнів початкового етапу. До роздаткового матеріалу відносяться спеціально складені картки з ілюстраціями або без них, що забезпечують кожному можливість вирішення поставленої задачі, головним чином мовленнєвої. Ці картки можуть служити опорою виконання завдань з аудіювання, складання монологічного висловлювання (що сказати і як сказати), читання, виконання письмового завдання.

Допоміжні засоби навчання, які складає вчитель і якими користуються учні, дозволяють індивідуалізувати та активізувати, а значить і інтенсифікувати навчально-виховний процес на початковому етапі, коли закладаються основи всіх видів мовленнєвої діяльності і йде накопичення в пам’яті учнів одиниць мови та мовлення.

В якості роздаткового матеріалу можуть бут картки з малюнком або наклеєною картинкою, а поряд дається завдання, наприклад, підготувати 4-5 питань для роботи в парах. На картці поряд з картинкою можуть бути розміщені різного роду опори для самостійного зв’язного висловлювання. Це можуть бути просто слова, які треба використовувати; план в вигляді питань, відповіді на які і формують потрібне висловлювання; ключові дієслова в потрібній формі, які вказують на послідовність у висловлюванні і попереджають помилки у вживанні дієслів. Розподіл карток йде в залежності від індивідуальних можливостей учнів.

Всі вищезазначені допоміжні засоби навчання можна розподіляти за каналом надходження інформації на слухові, зорові та зорово-слухові. До слухових засобів навчання можна віднести різні магнітофонні записи. До зорових – ілюстрації, набори тематичних картинок, іграшки, різноманітні вироби з паперу і пластиліну, слайди, навчаючі комп’ютерні програми. До зорово-слухових відносяться звукові фільми, відео фрагменти тощо. Отже, всі ці засоби навчання мають велике освітнє, виховне, розвиваюче значення. Але найголовніше – ці засоби навчання виступають гарним стимулом для розвитку мовленнєвих навичок школярів на початковому етапі.



No comments:

Post a Comment

My Favourite Toy - Students' Stories

  Dmytro Kutniy When I was little, my favorite toy was a small yellow car. I got it for my fifth birthday from my parents. The car was small...