КСР№8

Змістовий модуль 2. Навчання мовлення. Урок англійської мови в початковій школі.

КАРТКА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ № 8                   


Тема. Навчання читання та письма англійською мовою.

Мета. Ознайомити студентів з особливостями навчання читання та письма англійською мовою в початковій школі, навчити добирати вправи на навчання алфавіту та правил читання учнів початкової школи, ознайомити студентів з особливостями навчання графіки англійської мови, формування орфографічних умінь та навичок та навчання письма як виду мовленнєвої діяльності; формувати уявлення студентів про систему каліграфічних та орфографічних вправ; розвивати увагу, пам’ять та логічне мислення; формувати навички аналізу навчального матеріалу; виховувати активність, працьовитість, культуру інтелектуальної праці.

Література.
1. Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах.
С. Ю.  Ніколаєва. – К. : Ленвіт, 2002. – с. 187-205.
2. Роман С.В. Навчально-методичний комплекс “Wonderland”: Книжка для вчителя. – К.: Ленвіт, 2000. – с. 128-130.
3. Басіна Алла. Методика викладання іноземної мови в початкових класах. –   К., 2007. – с.81-103.
4. Маева Т.С. Некоторые приемы обучения чтению.//ИЯШ. – 1999. - №5. – с.15-16.
5Поліщук Є. Вчимося читати. Вправи з римування при навчанні читання на другому етапі навчання.// English. – 2011. - №6. – с.9.
6. Поліщук Є. Використання рим під час роботи з іграшками// English. – 2011. - №2. – с.11.
7. Super Simple Phonics Activity Bank

Завдання до самостійної роботи № 8

1. Ознайомитися з планом семінару 11-12.
План семінару
1. Навчання англійського алфавіту:
- основні аспекти навчання АВС;
- роль розрізної азбуки та вправи з нею;
- пісні про АВС.
2. Правила  та труднощі читання англійською мовою:
- читання слів у відкритому та закритому складах;
- правило розподілу слів на склади;
- читання основних буквосполучень;
- труднощі орфографічної системи;
- пояснення правил читання в ігровій формі;
- переваги використання карток-опор при навчання читання буквосполучень.
3. Елементи читання як засіб урізноманітнення занять та закріплення окремих мовних явищ:
- ігрові вправи на навчання читання;
- вправи на римування.
4. Навчання письма як сприятливий фактор формування навичок читання. Формування навичок правопису та каліграфії.

2. Користуючись конспектом лекції «Навчання читання», визначити основні аспекти навчання англійського алфавіту молодших школярів.
3. Ознайомитися з ігровими вправами, запропонованими Super Simple Phonics Activity Bank. Підготуватися до проведення ігор з розрізними літерами алфавіту.
4Дібрати приклади phonics songs, користуючись можливостями мережі Інтернет. Довести доцільність використання phonics songs для вивчення англійського алфавіту.
5. Ознайомитися з теорією на с.192-193 (Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах. С. Ю.  Ніколаєва. – К. : Ленвіт, 2002) Доповнити наступну інформацію прикладами.
Труднощі навчання читання англійською мовою.
При навчанні читання англійською мовою молодших школярів вчитель повинен враховувати труднощі орфографічної системи англійської мови. Найбільш характерними з них є такі:
-   кількісна неадекватність між буквами та звуками у слові, тобто між графічним та звуковим образом слова, наприклад:
_________________________________________________________________
-   різночитання однакових літер та поєднань літер:
_________________________________________________________________
-   наявність „німих” літер у словах:
__________________________________________________________________
-       передача одного й того ж звука різними літерами та сполученнями літер:
k ] – _____________________________________________________________
i:] - ______________________________________________________________
6. Підготувати одне з запропонованих завдань практичного характеру:
1. Підготуватися до проведення фрагменту уроку, практичною задачею якого є ознайомлення учнів із правилами читання голосних у чотирьох типах складу і тренування в читанні за даними правилами (НМК Wonderland: Книжка для вчителя/ Роман С.В, Коломінова  О.О., Чекаль Г.С. – К., 2000. – с.128-130).
2. Підготуватися до проведення фрагменту уроку, практичною задачею якого є тренувати учнів у читанні слів з літерою Аа у різних типах складів за допомогою гри «Сніговик» (Маева Т.С. Некоторые приемы обучения чтению.//ИЯШ. – 1999. - №5. – с.15-16).
3. Підготуватися до проведення фрагменту уроку, практичною задачею якого є тренувати учнів у читанні слів з літерою Сс за допомогою гри «Аукціон слів» (Маева Т.С. Некоторые приемы обучения чтению.//ИЯШ. – 1999. - №5. – с.15-16). Замість флеш-карток можна використати слайди презентації Microsoft PowerPoint.
4. Виготовити таблиці-малюнки (картки-опори) на засвоєння проблемних буквосполучень: ea, ou, all, ur, er, aw та покажіть особливості роботи з ними (Маева Т.С. Некоторые приемы обучения чтению.//ИЯШ. – 1999. - №5. – с.15-16). Це завдання можна підготувати з використанням слайдів презентації Microsoft PowerPoint.
5. Скласти добірку віршів, в яких українське слово римується з англійським (Поліщук Є. Вчимося читати. Вправи з римування при навчанні читання на другому етапі навчання.// English. – 2011. - №6. – с.9. Поліщук Є. Використання рим під час роботи з іграшками// English. – 2011. - №2. – с.11). Довести доцільність використання вправ на римування при навчанні читання англійською мовою.
7. Прочитати наступний теоретичний матеріал. Законспектувати відповіді на наступні запитання:
- Що є головною метою навчання техніки письма на початковому етапі?
- Що розуміють під каліграфічними та орфографічними навичками?
- Які труднощі орфографічної системи англійської мови необхідно враховувати при навчанні письма молодших школярів?
- Які дві підгрупи вправ  для навчання орфографії виділяють методисти?
Навчання техніки письма. Навчання каліграфії та орфографії.
Навчання техніки письма включає в себе навчання каліграфії (графіки) та навчання орфографії. Тобто головною метою навчання техніки письма англійською мовою є формування в учнів каліграфічних (графічних) та орфографічних навичок. У процесі формування цих навичок учні оволодівають труднощами, які пов’язані з вивченням особливостей звуко-буквенних відповідностей у мові, що вивчається.
З урахуванням тісного зв’язку письма з читанням, оскільки їх основою є одна графічна система мови, навчання техніки письма слід здійснювати паралельно з оволодінням технікою читання. Однак у процесі письма, на відміну від читання, графемно-фонемні відповідності, що встановлюються, мають іншу спрямованість: від звуків до букв.
Під каліграфічними навичками розуміють навички написання букв і буквосполучень даної мови як окремо, так і в писемному мовленні.
Англійська мова використовує графіку латинського алфавіту. В українському і латинському алфавіті є
-      подібні літери (Аа, Оо, Хх, Ее, Рр тощо);
-      літери, які частково співпадають у написанні (TtHhUuBb);
-      літери, написання яких зовсім різне у двох алфавітах ( SsFfRrWwQqJjZz).
Учням треба показати, що більшість літер вони вміють писати.
Враховуючи грамотність дітей, можна одразу показати їм весь алфавіт із пронумерованими літерами, запропонувати уважно подивитися на літери та назвати номери тих, які вони вже вміють писати. При цьому діти повинні назвати не букву, а лише її номер. Таке завдання подобається учням. Воно їм доступне. Його виконання забезпечується попереднім досвідом. У той же час воно ставить дітей у проблемну ситуацію: використовувати знання української мови для його виконання.
Навчання каліграфії відбувається у такій послідовності:
- показ літери (великої та рядкової);
- повільне написання букви учителем на дошці з необхідним поясненням для усвідомлення дій, які виконуються під час написання;
- повторне написання літери із завданням учням відтворити рух ручкою у повітрі за вчителем;
- написання літери дітьми в робочих зошитах.
Таким чином, навчання графіки включає в себе:
- зорове сприймання літери;
- фіксацію вчителем уваги учня на особливості написання букви;
- написання букви учнями під керівництвом учителя в класі;
- тренування в написанні букви самостійно вдома.
Для формування графічних / каліграфічних навичок слід використовувати вправи, метою яких є навчити учнів писати букви алфавіту тієї мови, що вивчається. Це можуть бути вправи на написання окремих букв, на ускладнене списування / виписування букв, буквосполучень і слів (з елементами комбінування, групування тощо). Такі вправи є некомунікативними, проте надання їм ігрового характеру, а саме проведення вправ у вигляді змагання на особисту-командну першість, робить їх вмотивованими і виправдовує їх використання в сучасному навчальному процесі.
Техніка письма, крім каліграфічних, передбачає володіння орфографічними навичками. Під орфографічним навичками розуміють навички написання слів у відповідності до правил використання письмових знаків у кожному конкретному слові.
При навчанні техніки письма важливо враховувати особливості графемно- фонемних відповідностей виучуваної мови і проводити цілеспрямоване навчання з метою подолання труднощів в оволодінні графемно-фонемною системою мови. Серед таких труднощів насамперед виділяються буквосполучення, що передають один звук (ck – [ k ]; th – [ ð ],
[ Ө ]; 
ph – [ f ], wh – [ w ], [ h ]; ng – [ ŋ ] ).
Інша трудність – одна буква може передавати різні фонеми s – [s], [z]). Або навпаки один звук зображується на письмі різними графемами irerur – [ ə:] ).
Має місце явище, зовсім чуже українській мові – наявність так званих „німих” літер у словах kitethroughWednesday).
Ці та інші розходження у графемно-фонемних системах української та англійської мов стають причиною значної кількості орфографічних помилок у письмовому мовленні учнів.
З метою попередження помилок та навчання учнів правопису згідно з орфографією англійської мови слід використовувати спеціальні вправи, націлені на формування стійких орфографічних навичок.
У навчанні орфографії виділяють дві підгрупи вправ:
- вправи на списування(виписування) і дописування;
- вправи для запису на слух (диктанти різних видів).
У першій підгрупі вправ розрізняють просте і ускладнене списування (з підкреслюванням певних графем, з групуванням слів за певними ознаками тощо).
Наведемо приклади завдань до вправ на ускладнене списування.
1) Спишіть подані слова, підкреслюючи буквосполучення, що передають звук [ …];
2) Командна робота – виписати слова у стовпчики і прочитати їх класу. Хто переможе?

 Команда 1                            Команда 2                                 Команда 3
з буквою Hh                         з буквою Nn                              з буквою Xx

Таку вправу з елементом змагання на командну першість можна організувати як рухливу, коли всі учні виконують вправу в зошитах на місцях, а представники команд виходять по черзі до дошки і записують слова у свій стовпчик на дошці.
3) Перепишіть пари слів, які пишуться по-різному, але вимовляються  однаково ( two-toosea-seeone-won).
4) Згрупуйте подані слова за ... і підкресліть буквосполучення / букву під наголосом тощо.
5) Допишіть „заховані” букви, а потім Прочитати слова і словосполучення однокласникам. Працюємо командами. Яка буде першою? (слова і словосполучення для обох команд записані на дошці, представники кожної команди по черзі виходять до дошки і дописують „заховані” букви).
6) У поданих словах букви переплутані. Розплутайте їх, запишіть словаю. Прочитати їх уголос (etpiflmettx).
7) У квадраті захована назва дня тижня. Знайдіть її, запишіть та почитайте уголос (Wednesday).

b
w
r
l
t
g
e
d
h
n
e
s
d
a
y
m
k
n
d
p

8) Спишіть та підкресліть букву, буквосполучення, слова з однією і тією ж орфограмою.
9) Напишіть слова за заданими першими літерами.
Друга підгрупа вправ включає різні типи диктантів: зорові, зорово-слухові, слухові (з попередньо знятими труднощами, з омофонами тощо), вибіркові, само диктанти.
Слід зазначити, що на початковому ступені важливо закласти міцні основи графічних та орфографічних навичок, щоб забезпечити учням можливість використання письма на подальших ступенях. Зрозуміло, що успішний розвиток мовленнєвих умінь письма зумовлюється якістю сформованих навичок техніки письма. А для цього на кожному уроці іноземної мови необхідно регулярно виконувати письмові вправи. Серед вправ для домашнього завдання принаймні одна з них повинна виконуватись у письмовій формі.



No comments:

Post a Comment

My Favourite Toy - Students' Stories

  Dmytro Kutniy When I was little, my favorite toy was a small yellow car. I got it for my fifth birthday from my parents. The car was small...