КСР №6

Змістовий модуль 2. Навчання мовлення. Урок англійської мови в початковій школі.

КАРТКА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ № 6                  


Тема. Методика роботи над монологічним мовленням.

Мета. Ознайомити студентів з особливостями навчання монологічного мовлення в початковій школі, поглибити знання студентів про систему вправ на розвиток навичок монологічного мовлення, вчити визначати мовні особливості монологу-опису та монологу-розповіді; розвивати увагу, пам’ять та логічне мислення; формувати навички аналізу навчального матеріалу; виховувати активність, працьовитість, культуру інтелектуальної праці.

Література.
1. Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах.
С. Ю.  Ніколаєва. – К. : Ленвіт, 2002.
2. Роман С.В. Навчально-методичний комплекс “Wonderland”: Книжка для вчителя. – К.: Ленвіт, 2000.
3. Басіна Алла. Методика викладання іноземної мови в початкових класах. –   К., 2007.

Завдання до самостійної роботи № 6

1. Ознайомитися з планом семінару 9-10.

План семінару
1.    Суть і характеристика монологічного мовлення.
2.    Мовні особливості монологічного мовлення.
3.    Етапи навчання монологічного мовлення.
4.    Система вправ для навчання монологічного мовлення.

2. Проаналізувати визначальні риси монологічного мовлення, що зумовлюють правильну методику роботи при навчанні молодших школярів цього виду мовленнєвої діяльності. Використайте конспект лекції «Навчання говоріння». (Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах. С. Ю.  Ніколаєва. – К. : Ленвіт, 2002. – С.167-168)
3. Уважно прочитати наступний теоретичний матеріал. Законспектувати, які існують мовні особливості монологічного мовлення взагалі та різних функціональних типів монологу зокрема.
Мовні особливості монологічного мовлення
З мовної точки зору монологічне мовлення характеризується структурною завершеністю речень, відносною повнотою висловлювання, розгорнутістю та різноструктурністю фраз. Крім того монологічному мовленню властиві досить складний синтаксис, а також зв'язність, що передбачає володіння мовними засобами міжфразового зв'язку. Такими засобами виступають лексичні та займенникові повтори, сполучники та сполучникові прислівники, прислівники або сполучення іменника з прикметником у ролі обставини місця та часу, артиклі тощо. Наприклад, обставини часу та послідовності:
later, then, after that;
обставини причини та наслідку:
why, that's why, so, at first, firstly,
in the second place, secondly, so that, though.
Як сполучні засоби в монолозі вживаються також усні мовленнєві формули, які допомагають почати, продовжити чи закінчити висловлювання:
to begin with, well, I'd like to tell you this, let's leave it at that, that reminds me, by the way, speaking of;
а також показують ставлення до висловлювання того, хто говорить:
to my mind, there is no doubt, it's quite clear, I'm not sure, people say, therefore, that's why, because of that, in short
Залежно від комунікативної функції та характеру логіко-синтаксичних зв'язків між реченнями розрізняють такі основні типи монологічних висловлювань: опис, розповідь і роздум (міркування). В основі їх класифікації лежать такі логічні категорії як простір, час, причина і наслідок. Людина або описує факти об'єктивної дійсності, передаючи їх просторові відношення, або повідомляє, розповідає про них, розглядаючи їх у часових відношеннях, або розмірковує про них, беручи до уваги інші відносини, найважливішими з яких є причинно-наслідкові.
Монолог-опис є констатуючим типом монологічного висловлювання, в якому стверджується наявність чи відсутність будь-яких ознак в об'єкті, описується людина, природа, погода, оточуючі предмети, вказується просторове розміщення предметів, перераховуються їх якості та ознаки.
Синтаксичною особливістю монологу-опису є:
- переважне використання простих і складносурядних речень з переліково-приєднувальним і послідовно приєднувальним зв'язком,
- граматичних структур із зворотом: there is (there are);
- таких видо-часових форм як Present Continuous, Present Indefinite, Past Indefinite.
Реальність явищ в описі передається дійсним способом.
Наведемо приклад опису кімнати. У тексті використано адвербіалії, які вказують на просторове розміщення предметів.
Look at this picture of the living-room. You can see a woman there.
Her name is Anna. She is sitting on the sofa and reading a book. In the middle of the room you can see a round table. Her husband is sitting at the table. He is reading a newspaper. There is a lamp above the table. There is a chair between the table and the sofa.
Монолог-розповідь є динамічним типом монологічного висловлювання, в якому розповідається про розвиток подій, пригод, дій чи станів. Дійсність сприймається у процесі її розвитку та зміни в хронологічній (часовій) послідовності.
Головним засобом вираження часової послідовності подій в розповіді є:
- такі видо-часові форми дієслова як Past Indefinite і Past Perfect,
- обставини часу і послідовності (when, since, one day, in the afternoon, yesterday, after that, then).
Для монолога-розповіді характерні прості і складні речення з додатком часу.
Наприклад:
One day Vova came back from school. On his way home he found a kitten. It was black. Vova took the kitten home. At home he gave it some milk. Vova named the kitten Tom. Now Tom lives in Vova's flat.

4. Ознайомитися з теоретичним матеріалом про етапи навчання монологічного мовлення (Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах. С. Ю.  Ніколаєва. – К. : Ленвіт, 2002. – С.173-177)
Заповнити 1 колонку таблиці:

Етапи навчання ММ
Вправи


5. Проаналізувати комплекс вправ для успішного формування монологічного мовлення (Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах. С. Ю.  Ніколаєва. – К. : Ленвіт, 2002. – С.177-187)
Заповнити 2 колонку таблиці. Навести приклади з підручників англійської мови для початкової школи.




No comments:

Post a Comment

My Favourite Toy - Students' Stories

  Dmytro Kutniy When I was little, my favorite toy was a small yellow car. I got it for my fifth birthday from my parents. The car was small...