КСР №5

Змістовий модуль 1. Теоретичні основи методики навчання іноземної мови. Навчання мовного матеріалу.

КАРТКА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ № 5              


Тема. Навчання граматики. Активна та пасивна граматика. Введення та закріплення граматичних моделей в початковій школі.

Мета. Розглянути особливості формування граматичних навичок у всіх видах мовленнєвої діяльності, розкрити послідовність роботи над ознайомленням та автоматизацією ГС та показати її на конкретних прикладах; формувати навички самостійної роботи та навички пошукової роботи; розвивати увагу, пам’ять та логічне мислення; формувати навички аналізу навчального матеріалу; виховувати активність, працьовитість, культуру інтелектуальної праці.
Література.
1. Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах. С. Ю.  Ніколаєва. – К. : Ленвіт, 2002. – с.77-83.
2. Роман С.В. Методика навчання англійської мови у початковій школі.  – К.: Ленвіт, 2009. – с.166-167.
3. Роман С.В. Навчально-методичний комплекс “Wonderland”: Книжка для вчителя. – К.: Ленвіт, 2000. – с.65-67, 152-153.
4. Мясоєдова С.В. Англійська мова, 2 клас: Плани-конспекти уроків (до підр. А.М.Несвіт). – Х.: Ранок, 2013. – 320 с.
5. Несвіт А.М. Англійська мова: Підручник для 2 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К., 2012. – 160 с.
6. Басіна Алла. Методика викладання іноземної мови в початкових класах. – К., 2007. – с.115-117.
7. Соловова Е.Н. Методика обучения иностранным языкам. Базовый курс лекций. – М., 2005.- с.101-108.

Завдання до самостійної роботи № 5

1. Ознайомитися з планом семінару 7-8.
План семінару
1. Формування граматичних навичок у всіх видах мовленнєвої діяльності.
2. Робота над активною та пасивною граматикою.
3. Організація ознайомлення з новою граматичною структурою.
4. Організація тренування учнів в оперуванні новою граматичною структурою у мовленні.
5. Приклади вправ для навчання граматики на початковому етапі.

2. Уважно прочитати поданий нижче теоретичний матеріал. Законспектувати:
- особливості та значення навчання граматичного аспекту англійської мови у початковій школі;
- відмінність між роботою над активною та пасивною граматикою.
Особливості навчання граматичного аспекту у початковій школі.
Навчання граматичного аспекту у початковій школі має свої особливості. Насамперед, вони зумовлені незначним досвідом учнів у вивченні рідної мови. Цей фактор  не завжди дозволяє сформувати в учнів усвідомлене розуміння окремих граматичних явищ, подібних яким вони ще не вивчали в курсі рідної мови. У зв’язку з цим частина граматичного матеріалу засвоюється на рівні лексичних одиниць без чіткого усвідомлення внутрішніх зв’язків усередині певної структури тощо.
Іншим чинником, який характеризує процес навчання граматичного матеріалу у початковій школі є широке використання мовленнєвих опор (зразків, моделей), за якими учні формулюють і формоутворюють власні висловлювання у продуктивному мовленні. Це пов’язано з тим, що у молодших школярів ще не достатньо розвинуте креативне мислення, і їм ще досить складно самостійно створити власний мовленнєвий продукт.
Формування граматичних навичок у всіх видах мовленнєвої діяльності.
Формування граматичних навичок у всіх видах мовленнєвої діяльності – це головна мета при навчанні граматики. Граматика полегшує шлях оволодіння мовою.
Оволодіння граматичною будовою мови забезпечує вираження думок в усній та писемній формі і розуміння Ії на слух і при читанні. Учні знайомляться з новими фактами та явищами, які не властиві рідній мові. Вивчення граматики іноземної мови допомагає краще усвідомити граматичну будову рідної мови, розвиває логічне мислення учнів, їх спостережливість, здатність до аналізу та синтезу.
Граматичний матеріал повідомляється учням у вигляді:
-                   правил;
-                   моделей;
-                   правило + модель;
-                   лексичним способом (у вигляді словоформ).
Рекомендується користуватися правилами двох типів:
-                   правила-інструкції;
-                   правила-узагальнення.

Правила-інструкції вказують на дії, які необхідно виконати для досягнення певної мети: вжити граматичне явище у мовленні або впізнати його при читанні на слух .
Наприклад: оберіть необхідне слово із наведених нижче та вставте їх у речення. (Those are … . I have a … . My name is … . Слова: pens, Victor, a pencil).
Наведемо приклади питань, які виконують функцію правил-інструкцій:
1) What is it? It is a … .
2) Are these …? These are … .
3) Am I … ? I am … .
4) Is he a …? He is a … .
5) Does he have a …? He has  a … / He does not have a … .
6) Do I have a …? I have a … / I do not have a … .
7) Is my name … ? My name is … .
Правила-узагальнення приводять до системи окремі відомості і сприяють оволодінню системою мови (утворення множини іменників, ступенів порівняння, складних дієслівних форм).
Граматична система мови може бути представлена у вигляді моделей. Структурні моделі речень відображають комунікативні типи фраз. Застосування моделей забезпечує зв’язок граматики з лексикою, скорочує кількість правил, обмежує використання дослівного перекладу, економить час. Однак зловживати моделями не треба, так як заняття будуть монотонними та нудними.
Наведемо приклади правил-моделей:
1) There is aon the … .
2) He has a … and a … .
3) She …an apple … a cherry (has, and).
4) There are two … in the classroom.
5) There is a … and … in my room.
6) I have a .. and a … .
7) This … is white. It is a … sweater.
8) The … is green. It is a … car.
9) It is a … . The bag is yellow.
10) It is a … . The … is …  (skirt, blue).
11) It is a … . Theis …  (shoe, brown).
Правила слід поєднувати з моделями та зразками. Послідовність є такою: правило – модель – зразок, але такий порядок може бути і іншим в залежності від конкретних задач і умов навчання.
Для початкового етапу доцільною є наступна послідовність:
зразок – модель – правило-інструкція.
Засвоювати граматичний матеріал можна лексичним способом. Ним можна користуватися при вивченні неправильних дієслів; винятків іменників у множині; ступенів порівняння прикметників та прислівників.
Лексичний спосіб оволодіння граматичними явищами застосовується на початковому етапі навчання для накопичення слів активного мінімуму, що не відображають основних граматичних правил, а в подальшому – для ознайомлення з граматичними винятками.
Усвідомленню граматики мови, що вивчається, сприяє:
-                   вивчення її на основі порівняння з рідною мовою;
-                   співставлення нових для учнів явищ іноземної мови з вже вивченими раніше явищами цієї мови;
-                   всебічне розкриття граматичного явища, обсягу його значень та засобів вираження;
-                   використання елементів історії мови;
-                   застосування зразків для дій за аналогією;
-                   трансформація структур.
Поетапне тренування граматичного матеріалу здійснюється шляхом свідомої імітації та конструювання.
При подоланні труднощів, викликаних розбіжностями з рідною мовою, використовується свідома імітація і велика кількість одномовних вправ. Робота складається з трьох етапів, які розрізняються за ступенем присутності в них рідної мови:
-                   двомовний етап (осмислення явища і контроль його розуміння з опорою на рідну мову);
-                   одномовний етап (оволодіння матеріалом при ізоляції рідної мови);
-                   двомовний (контроль засвоєння шляхом перекладу з рідної мови на іноземну).
Рідна мова застосовується при здійсненні розумових операцій, за допомогою яких засвоюється система граматичних дій: визначення граматичних значень формальних ознак; розкриття на їх основі змісту; співвіднесення граматичних форм з ситуаціями, формування правил вживання цих форм у мовленні.
Робота над активною та пасивною граматикою
Робота над активною граматикою включає засвоєння знань, розвиток первинних вмінь свідомого застосування словоформ і структур у реченні, оволодіння операціями граматичного оформлення мовлення. Формування граматичних навичок мовлення пов’язано з застосуванням прийомів, що ущільнюють аудиторний час (хорове та парне тренування), і використанням стимулів, що активізують аудиторію (написане або вимовлене слово, предмет, картина). При щільному тренуванні матеріалу кожен учень може відтворити 15-20 однотипних мовленнєвих зразків, тобто до 100 речень за урок.
Тренування структур, яке керується вчителем, не завершується і в період виведення їх до мовлення, коли увага учнів переключається з мовної форми на зміст висловлювання. У мовленні учень приділяє увагу змісту, тобто „що сказати?”, а засвоєна до автоматизму форма „як сказати?” використовується у мовленні мимовільно. Повному тренуванню підлягають структури, не характерні для рідної мови, і ті, що не відповідають звичайному образу мислення учнів, їх звичці поєднувати слова і будувати речення. Ці структури засвоюються десь після 15-20 разового повторення в різних мовних ситуаціях.
Оволодіння пасивною граматикою відбувається при виконанні підготовчих (передтекстових) вправ і мовленнєвих вправ (вправ на основі текстів). При цьому свідомо використовуються правила-інструкції. При сприйнятті на слух і при читанні виділяються формальні ознаки граматичного явища і повязуються зі значенням. Це особливо вдало виходить при сприйнятті однотипних структур.
Навичка вживання граматичного явища формується вправами. Розрізняють вправи на засвоєння мовленнєвих дій з матеріалом, що вивчається, і вправи на засвоєння власне граматичного матеріалу. Однак ці вправи досить складно відрізнити одну від іншої.

На початковому етапі навчання англійської мови найбільший ефект дають усні підстановчі вправи і граматичні ігри на їх основі.

3. Законспектувати послідовність реалізації наступних практичних задач (Роман С.В. Методика навчання англійської мови у початковій школі.  – К.: Ленвіт, 2009. – с.166-167):
- організація ознайомлення з новою граматичною структурою.
- організація тренування учнів в оперуванні новою граматичною структурою у мовленні.

4. Ознайомитися з планами-конспектами фрагментів уроків практичною задачею яких є
а) ввести мовленнєві зразки What do you like? I like a motorbike, навчити оперувати ними в ситуації «В гостях у англійського ровесника». (Wonderland, с.65-67).
б) ознайомити учнів із правилами утворення порядкових числівників. (Wonderland, с.152-153)
в) організувати тренування учнів в оперуванні новою граматичною структурою have got/has got; havent got/hasnt got у мовленні (Басіна Алла. Методика викладання іноземної мови в початкових класах. – К., 2007. – с.115-117).
Дати відповіді на запитання:

Чи дотримано усіх обов’язкових етапів практичної задачі? Які вправи використано для опрацювання граматичних структур?

No comments:

Post a Comment

My Favourite Toy - Students' Stories

  Dmytro Kutniy When I was little, my favorite toy was a small yellow car. I got it for my fifth birthday from my parents. The car was small...