Friday, 27 March 2020

2-3 тиждень - 42-ПО, 43-ПО (Англійська література)

Тема. Англійська поезія ХVІІІ століття. Творчість Р.Бернса та В.Блейка


LiteratureМацелюх Ігор. Англійська література: Підручник для курсу за вибором "Література Великої Британії". - Тернопіль: Лібра Терра, 2012. - 160 с.

Task 1
Read the biography of Robert Burns on p.118-119. Write the answers to the questions about Burns' Life (p.120, ex.1 Burns' life).

Task 2

Перегляньте відео про життя Роберта Бернса. Яку неточність допущено в розповіді? Дайте відповідь у коментарях до цього посту.

Task 3
Багато віршів Р. Бернса покладені на музику. Прослухайте пісні “Auld Lang Syne” та “Scots Wha Hae” Доведіть, що вони відіграють важливу роль в традиціях британського народу (consult Wikipedia).

Task 4


Вивчіть напам'ять вірш My Heart in the Highlands (декламуємо на заліку)

My heart’s in the Highlands, my heart is not here;
My heart’s in the Highlands, a-chasing the deer;
A-chasing the wild deer, and following the roe,
My heart’s in the Highlands wherever I go.

Farewell to the Highlands, farewell to the North,
The birth-place of valour, the country of worth;
Wherever I wander, wherever I rove,
The hills of the Highlands for ever I love.

Farewell to the mountains high cover'd with snow;
Farewell to the straths and green valleys below;
Farewell to the forests and wild-hanging woods;
Farewell to the torrents and loud-pouring floods:

My heart’s in the Highlands, my heart is not here;
My heart’s in the Highlands, a-chasing the deer;
A-chasing the wild deer, and following the roe,
My heart’s in the Highlands wherever I go.
Vocabulary
Farewell - прощавайте
roe - косуля
rove - мандрувати
valour - доблесть
strath - лощина
Commentary:
Cover'd = covered
A-chasing = chasing (The a- prefix is an intensifier, or quite possibly just a useful additional syllable to make the line scan properly)


Task 5
Перегляньте відео про творчість Вільяма Блейка (00:00 - 17:44, 38:40 - 43:11). Занотуйте назви збірок та поезій. Дайте розгорнуту відповідь на запитання "У чому полягає унікальність В.Блейка як митця?" (письмово).

Task 6
Познайомтеся з "Піснями невинності" В.Блейка. Проаналізуйте, яким радісним моментам людського життя присвячені поезії (письмово). 

Task 7
Багато висловлювань В. Блейка стали крилатими. Познайомтеся з Quotes by William Blake та виберіть одне висловлювання, з яким ви згодні та поділіться ним у соцмережах (у Твіттер, Фейсбук, не забудьте відмітити мене).

Task 8
Тематична контрольна робота (буде розміщена 02.04.2020, повторіть матеріал, починаючи з першої лекції).

Thursday, 26 March 2020

Melting Story


1. Work with Quizlet cards.
2. Read  the story "A Melting Story" (p.120-121). Copy out the unknown words into your copybooks.
3. Do Ex.1, 2, p.121-122.
4. Make up 7 questions of different types to the text.

Tuesday, 24 March 2020

London Sights

Тема: London Sights.
Мета: поглиблювати знання здобувачів вищої освіти про визначні місця Лондона, удосконалювати мовленнєву компетентність майбутніх фахівців, розвивати навички пошукової діяльності в Інтернеті, навички роботи у соціальній мережі Твітер, формувати соціокультурну та інформаційно-цифрову компетентності. 

Завдання 

1. Warming up.
Watch the video, listen to the song called Big Ben Rap and write down all the sights that you hear. If you have problems with understanding there are lyrics under the video on YouTube.

2. Reading
Search for the information about the sights of London on the Internet. Make notes about them (into your distance learning copybooks
Westminster Abbey _____________________________________________

West End _____________________________________________________

East End _____________________________________________________

Trafalgar Square _______________________________________________

Nelson's Column _______________________________________________

Picadilly Circus ________________________________________________

Whitehall_____________________________________________________

Harrods______________________________________________________

Heathrow _____________________________________________________

Madame Tussauds ______________________________________________

10, Downing Street ______________________________________________

Palace of Westminster ___________________________________________

St.Paul’s Cathedral ______________________________________________

Tower Bridge __________________________________________________

Regent’s Park __________________________________________________

The British Museum _____________________________________________

Covent Garden _________________________________________________

Buckingham Palace _____________________________________________

London Eye ___________________________________________________

The Natural History Museum ______________________________________

Hyde Park ____________________________________________________

The Tower of London ____________________________________________

The Houses of Parliament ________________________________________

3. Creative Work.
a) Make a gallery of London sights in your Twitter account. Provide a photo and a short description. Send me a link.
Here is the example of such a gallery created by one of the students. 


b) look at the galleries that your groupmates created (you follow them, don't you?). Like and comment their posts (at least 3 comments).

4. Test
Do the test (код до тесту буде розміщено 31.03.2020, час виконання обмежений, слідкуйте за оновленнями). Кожен студент матиме одну спробу. Ваш успіх залежить від якості опрацювання завдань 1-2 тижнів.

Introduction to Education in Ukraine

Тема. Education in Ukraine

1. Warming up. 
a) Watch the video and write down the subjects that you hear.
b) What's your favourite subject? Write in the comments to this post. Напишіть відповідь на запитання в коментарях.

2. Vocabulary Revision
a) Listen and say (р.10, ех.24): audio
Переконайтеся, що ви записали ці слова до словників з транскрипцією та перекладом.

b) Listen to the audio and answer the questions (press "pause" after each question and answer orally): questions You may consult the text on p.9
с) Listen to the questions again. Write the answers into your copybooks for distance learning (до зошита для дистанційного навчання).

3. Reading
a) Complete the text with the words from the box - p.43, ex.5 (Карпюк О. Англійська мова, 10 клас)
b) Now listen to the recording and check yourself.
c) Practise reading the text after recording. Then record your reading and send to my email. 
Зробіть запис свого читання тексту на диктофон (або використайте сервіс Vocaroo) та надішліть на адресу natalia.zavgorodnyaja@gmail.com

Good luck!

Monday, 23 March 2020

Verb Patterns with a change of meaning. Adjectives with -ed and -ing.

Тема. Verb Patterns with a change of meaning. Adjectives with -ed and -ing.

Тема особливо актуальна для тих, хто збирається здавати ЗНО з англійської мови.

1. Grammar. Verb Patterns with a change of meaning.

Ми вже опрацювали, які дієслова вимагають після себе герундія, а які - інфінітива. Тестування показало, що більшість засвоїли матеріал на достатньому рівні. Раджу конспектувати теорію, щоб користуватися записами під час виконання тесту. 

Але існують такі дієслова, що змінюють значення відповідно до того, що після них стоїть - інфінітив чи герундій. Їх ми сьогодні і розглянемо.

We have just learnt the basic verb patterns and we know which verbs are followed by infinitive and which require the use of gerund (see Grammar Reference in case you've forgotten). But there are some that can be followed by either form with a change of meaning. These are stop, regret, remember, forget, go on, try.

а) Read the examples and their translation. Зверніть увагу як змінюється значення дієслова залежно від того, що після нього йде, інфінітив чи герундій.
I've stopped buying coffee. - Я припинила купувати каву.

I've stopped to buy coffee. - Я зупинилась, щоб купити каву.

I regret telling you about that singing competition, now everybody knows I've entered. Я шкодую, що розказала тобі про змагання зі співів, тепер усі знають, що я буду брати в ньому участь.

We regret to tell you that your application has been unsuccessful. - З жалем повідомляємо, що ваша заявка не пройшла відбір.

She went on talking for hours. - Вона говорила годинами.

She started talking about gerunds and infinitives and she went on to tell a joke. - Вона почала говорити про герундій та інфінітив і потім розповіла жарт.


I still remember being nervous on my first day of school. - Я досі пам'ятаю як я нервував у свій перший день у школі.


Remember to call your mother tonight! - Пам'ятай, що треба зателефонувати мамі сьогодні ввечорі.

I'll never forget seeing his face. - Я ніколи не забуду як я побачив її обличчя.


I forgot to bring my lunch today. - Я забув принести обід сьогодні.


b) Watch the video and read the information under it. Complete the table:
Увага! Під відео є його слова, щоб відкрити натискаємо "Show transcript". В табличку пишемо граматичну структуру (виділено у прикладах) та її значення (шукаємо під відео після слова Summary. Таблицю вписуємо до зошита.


Structure
Meaning
stopped buying
stopped to buy
the verb of the gerund stops
we stop something else in order to do the verb in the infinitive. 

с) Виконайте завдання у розділі To do. Запишіть усі 6 речень до зошита.

d) Add new verb patterns to your notes.

Verbs with infinitives, gerunds (verb-ing), and that-clauses

2. Vocabulary. 
a) Watch the video and sing the song. Copy out all the adjectives with -ed.

Translate the adjectives.

b) Speaking about feelings and emotions we use a lot of adjectives. Some of them get confused such as depressed and depressing. BBC Learning English offers a great lesson on -ing and -ed adjectives in their 6 Minute Vocabulary series (basic).

Listen to the audio and note down all the adjectives that you hear. Remember there's a transcript ("Show transcript"). Випишіть усі прикметники, які ви почули у аудіозаписі.

с) Мatch the adjectives with the following Ukrainian equivalents:
схвильований, хвилюючий, дивовижний, здивований, дратуючий, роздратований, розслабляючий, розслаблений, збентежений, заплутаний.
You can use "Vocabulary points to take away" under the audio.
Відповіді пишемо до зошита для дистанційного навчання.

Виводимо правило: 
- прикметник з закінченням -ed характеризує почуття - surprised (здивований), interested (зацікавлений),
- прикметник з закінченням -ing характеризує людину або річ, яка це почуття викликає - surprising (дивний), interesting (цікавий).

d) Do the exercise (щоб закріпити навичку та успішно пройти тест нижче).

e) Мake up three questions for a quiz using the quiz at the end of the audio as a model (напишіть їх в коментарях до цього посту - зразок тут! Коментуйте під власним прізвищем, щоб я знала кому ставити відмінні оцінки).

3. Do the test (join.naurok.ua код 8464430 або за посиланням https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8464430). На оцінку.


Saturday, 21 March 2020

Food Vocabulary Practicum

Тема. Food.

1. Warming up
Let's sing!


2. Аналіз підручників англійської мови для початкової школи. Analyze the English textbooks for primary school. 

а) Search for the topic "Food". Has every textbook got a unit for this topic?

b) Copy out all food vocabulary and group the words into the following categories:
- meals
- places where one can have a meal
- recipe
- tableware
- meat
- fruit
- vegetables
- fish
- drinks
- dessert.

c) Які граматичні структури опрацьовуються під час вивченні теми "Їжа" в початковій школі? Випишіть зразки мовлення цих структур  (по класам).

Результат роботи розташуйте на сторінці "Food" свого елетронного портфоліо та надішліть мені листа з доступом.

3. Робота з підтеми "Pieces. Containers"
a) Study the scheme on page 160 (Yanson). Translate the unknown words and expressions.
The following phrases have a figurative meaning (вживаються у переносному значенні): 

b) do exercises 3.4 on page 161 (у зошитах для дистанційного навчання)

c) do the following exercises in Learning Apps:

d) розробіть власну вправу на тему "Їжа" у сервісі Learning Apps. Розмістіть її у своєму електронному портфоліо на сторінці "Food".

4. Read the text "The Smiths' Meals" on pages 166-167 (Yanson). Copy out the highlighted words (виділені слова) and translate them into Ukrainian. Answer the questions in Ex.1 on p.168 (у зошитах для дистанційного навчання).

Завдання необхідно виконати до 30.03. 2020 р. Очікуйте на код доступу до тестування.
У вас одна спроба.

Friday, 20 March 2020

Home Reading - Witches Loaves

Завдання

1. Read Part I of the story "Witches' Loaves" by O.Henry (с.116-117.). Copy out the unknown words into your vocabularies.

2. Do Ex.2, p.117, Ex.3,4, p.118.

3. Read Part II of the story (p.118-119). Copy out the unknown words into your vocabularies.

4. Do Ex.2, p.119.

5. Complete the sentences:
1) On the shelf behind the counter there was...
2) With a bread knife Miss Martha made...
3) She imagined his face when ... .
4) His face was ..., his hat was..., his hair was... .
5) He shook ... .
6) "You have....", he ... .
7) He worked ... .
8) You know, a draughtsman ... .
9) When it is ..., he ... .
10) Miss Martha went ... .
11) She took off ... and put on... , then she poured... .

6. Complete the words about art. All the words are used in the text of the story.
a_ _ ist
p_ _ n_ing
pi_ _ ure
dr_ _ ing
bru _ _es
pe_ _ il


7. Copy out all the irregular verbs from the text of the story.
Keep - kept, be - was, have - had ...

My Favourite Toy - Students' Stories

  Dmytro Kutniy When I was little, my favorite toy was a small yellow car. I got it for my fifth birthday from my parents. The car was small...